MVO lijkt vaak veel te kosten. Duurzaam = duur, toch? Maar het tegenovergestelde is waar. MVO levert geld op en versterkt je bedrijf voor de toekomst! Hieronder 5 tips hoe duurzaam ondernemen geld kan opleveren.
1. Besparing
Zuinigere machines of lampen zorgen voor lagere elektriciteitskosten. De verwarming een graadje naar beneden zorgt voor lagere verwarmingskosten. Heb je een wagenpark en betaal je benzine? Zuinige auto’s zorgen voor een lager brandstofgebruik. Minder printen zorgt voor lagere papierkosten. De kansen liggen voor het oprapen.
2. Refurbished producten
Voor bijvoorbeeld elektronica, zoals smartphones of laptops, hoef je niet altijd nieuwe producten te kopen. Refurbished producten zijn goedkoper en duurzamer. Daarnaast zorgt het verlengen van de levensduur ook voor minder kosten! Iets minder vaak een nieuwe laptop of een nieuwe auto? Misschien kunnen de oude producten na een onderhoudsbeurtje weer prima door.
3. Blije en trouwe klanten
Leuke MVO initiatieven maken klanten blij. Consumenten hebben meer vertrouwen in en zijn loyaler aan bedrijven die duurzaam ondernemen. Zorg dat je bedrijf er positief uitspringt en trek meer klanten aan. 84% van de consumenten zeggen dat ze duurzame producten kiezen indien mogelijk. Aan de andere kant, slecht MVO beleid kan zelfs klanten wegjagen.
4. Duurzame subsidies en belastingvoordelen
Er zijn vanuit de overheid regelingen om duurzaam ondernemen te promoten. Bijvoorbeeld de milieu-investerings aftrek (MIA). Of de SDE+ die subsidie geeft bij het aanleggen van een zonnepanelen. Bij het doen van investeringen is het nuttig om te kijken of hier subsidies of voordelen aan verbonden zijn. Regelmatig is de duurzame variant goedkoper, al helemaal als je naar de langere termijn kijkt.
5. Toptalent en enthousiasme
Medewerkers voelen zich aangetrokken tot bedrijven die duurzaam ondernemen. Voor jongere werknemers is MVO-beleid vaak een belangrijke reden voor het kiezen voor een bedrijf. Als je toptalent wilt aantrekken loont het om duurzaam te zijn. Daarnaast zorgt MVO voor betrokken en enthousiaste medewerkers. En deze blije medewerkers zorgen voor minder ziekteverzuim, minder uitstroom van personeel en tevredener klanten. Momenteel voelt slechts 38% van de medewerkers zich betrokken bij hun organisatie. Dat kan toch beter?
Wil je zelf kijken welke win/win onderwerpen voor jou van toepassing zijn? Of voorbeelden zien van hoe andere bedrijven dit aanpakken? Kijk op www.mvo-register.nl of https://www.mvo-register.nl/blog/categories/mvo-voorbeelden
Comments