top of page

5 stappen om de SDG’s te laten werken voor jouw bedrijf

Veel bedrijven zijn bezig om hun MVO ambities vorm te geven op basis van de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. 17 doelen voor het creëren van een schone, eerlijke en toekomstbestendige wereld in 2030. In deze blog vind je 5 acties die je nú kunt nemen om de SDGs te laten werken voor jouw bedrijf.


1. Laat zien dat je de SDG’s begrijpt

De Sustainable Development Goals zijn niet specifiek geschreven voor bedrijven. De meeste Goals zijn gericht op grote thema’s zoals het uitbannen van honger en armoede. Die zijn niet direct toepasbaar voor het MKB in Nederland. Laat zien dat je je daarvan bewust bent door maximaal 5 SDG’s te kiezen die écht impact hebben. De SDG-kaarten van het MVO-Register kunnen daarbij helpen. Deze zijn te vinden in de Library van het MVO-Register.


2. Onderzoek de SDG ambities van je klanten

Steeds meer bedrijven vertellen op hun website of in hun maatschappelijk jaarverslag welke SDG’s ze hebben uitgekozen om hun MVO beleid vorm te geven. Dit kun je dus heel gemakkelijk onderzoeken. Als je op een rijtje hebt welke Goals belangrijk zijn voor je klanten, is ook meteen helder welke doelen voor jouw bedrijf het meest kansrijk zijn.


3. Spreek de taal van de SDG’s

De SDG’s zijn in snel tempo de taal aan het worden waarin organisaties met elkaar praten over duurzaamheid. Leer die taal en gebruik hem als je met klanten, leveranciers en andere betrokken partijen praat. De iconen en kleuren van de SDG’s zijn voor iedereen herkenbaar en geven meteen inzicht waar je staat. Zo hoef je het niet meer te hebben over ‘wat is het’, maar kun je meteen door met ‘wat gaan we doen samen’.


4. Laat zien hoe jouw producten en diensten bijdragen aan de SDG’s van klanten

Vertaal de SDG’s naar je producten en diensten. Laat dus niet alleen zien hoe goed ze zijn of wat de prijs is, maar óók hoe ze bijdragen aan bijvoorbeeld CO2 reductie, leefbare steden, of waardig werk voor iedereen. Zorg ervoor dat de impact aansluit bij de SDG ambities van je klanten. Zo beantwoord je automatisch aanbestedingsvragen die gaan over duurzaamheid en MVO.


5. Geen ‘greenwashing’ van SDG claims

Natuurlijk stikt het al van de bedrijven die claimen dat hun producten de groenste of de duurzaamste zijn. Als je onderscheidend wil zijn in dat oerwoud van duurzaamheidsclaims dan laat je je SDG prestaties toetsen door een onafhankelijke partij. Dat kan met een keurmerk zoals Fair Trade of Eco. Maar ook via een geverifieerd rapport in het MVO-Register.


Wil je ook beginnen met het uitwerken van je MVO ambities met behulp van de SDG’s of heb je al de nodige stukken uitgewerkt maar ben je het overzicht kwijt? Neem dan contact met ons op via info@mvo-register.nl wij helpen je graag verder.




Comments


bottom of page