Hoe ingewikkeld is het om succesvol te zijn met MVO? Bij het starten kan MVO als ‘veel’ overkomen. Toch is het een stuk eenvoudiger dan je denkt. Een gevleugelde uitspraak is ‘50% van het succes is simpelweg showing up’! Dit is ook waar voor jouw succes met MVO. We nemen je graag mee in de kansen die er zijn om jouw ‘presence’ te vergroten.
Gebruik sleutelkanalen om ‘presence’ te creëren
Een goede presence is van doorslaggevende waarde. Dit geldt voor zowel de toekomstbestendigheid van jouw bedrijf als voor de maatschappij. Goede presence activeert en versnelt de koers naar een mooiere toekomst voor iedereen. Impact is mooi. Impact met goede presence is mooier!
Je kunt jouw presence vormgeven door te etaleren wat je doet aan MVO. Veel ondernemers doen onbewust al veel aan MVO. Weet jij zeker dat jij geen kansen laat liggen?
Een goede presence ontstaat door gebruik te maken van de juiste sleutelkanalen. Er zijn sleutelkanalen die voor iedereen slim zijn om te gebruiken en daarnaast kun je deze aanvullen met markt specifieke kanalen. We hebben de belangrijkste op een rij gezet:
1. Maak een MVO website
Geef duurzaamheid een prominente plek op jouw website. Naast klanten checken ook werknemers en andere stakeholders frequent de duurzaamheidsinitiatieven van jouw organisatie. Schuif het niet aan de kant, verberg het niet. Elke impact story telt. Duurzaamheid verdient presence op jouw website.
2. Gebruik MVO marketing materiaal
Vergroot jouw MVO presence door op al het mogelijk marketingmateriaal te laten zien dat je actief bent op het gebied van MVO. Dit is een enorme versneller. Elk busje met jouw duurzaamheidsboodschap erop heeft impact. Het positioneert jou als een duurzame partij. Wil je het helemaal goed doen, laat je MVO claim dan wel even checken door een MVO-factchecker.
3. Creëer presence in het MVO-Register
Naast de eigen kanalen is het MVO-Register dé plek om te laten zien dat je MVO actief bent. Maak de publicatiecyclus af en toon jouw impact stories en prestaties in het MVO-Register van Nederland. Met een vermelding in het MVO-Register groeit jouw exposure juist bij die groeiende groep die MVO belangrijk vindt en actief zoekt naar jouw MVO activiteiten. Zo sta je goed gepositioneerd voor toekomstige deals en samenwerkingen. Niets is vervelender dan kansen missen omdat zij jou niet kunnen vinden.
Gebruik MVO prestaties om jouw presence te versterken
Jouw MVO presence wordt versterkt door concrete prestaties. Zij vormen de tanden van jouw MVO verhaal. Wij hebben een lijst met ideeën gemaakt hoe jij jouw MVO presence kunt versterken met concrete prestaties. Zorg voor een mooie mix tussen MVO brede en MVO specifieke prestaties.
4. Toon certificaten & keurmerken
Voeg certificaten en keurmerken toe om jouw MVO presence te versterken. Certificaten en keurmerken tonen aan dat een derde partij heeft gecontroleerd dat jouw bedrijf een standaard naleeft. Het is misschien wel de makkelijkste manier om jouw presence te versterken. Kijk eens goed rond welke certificaten en keurmerken jouw bedrijf bezit. Je zult er versteld van staan hoeveel certificaten en keurmerken ook MVO betekenis hebben. Uiteraard kun je jouw presence ook versterken door het streven naar MVO specifieke certificeringen en keurmerken. Denk naast certificeringen en keurmerken ook aan ratings, awards en third party assessments.
5. Vertel Impact stories
Impact stories geven diepgang en betekenis. Een certificering of een rating zonder impact story komt niet tot leven. Tot enkele jaren geleden kon je betonnen zwemvesten produceren en een ISO 9001 certificaat behalen. Het is misschien een grappig voorbeeld, maar het geeft wel aan hoe belangrijk het verhaal achter een prestatie is. Vertel daarom die gave impact stories die in jouw organisatie bestaan. Juist in de impact stories komen de concrete verschillen naar boven. Dit geeft meer betekenis aan jouw MVO presence.
6. Toon feedback loops
De feedback van stakeholders is heel waardevol. Denk hierbij aan de feedback van klanten, werknemers, aandeelhouders en andere belanghebbenden. Jouw presence wordt sterker als je kunt laten zien dat je de feedback van stakeholders verzamelt en verwerkt in de MVO roadmap. Hoe transparanter dit proces is hoe waardevoller voor jouw MVO presence.
7. Maak MVO rapportages
Groei richting een volledige MVO rapportage met KPI’s. Hoe vollediger hoe meer presence. Normaliter is dit een proces wat enkele jaren kan duren (afhankelijk van het startpunt). Is er nog niet veel voor handen? Start met de meest relevante MVO thema’s. Verzamel impact stories en KPI’s en start met rapporteren, bijvoorbeeld in de vorm van een infographic of een basis rapport. Breid dit stap voor stap uit. Zo rapporteer je in mum van tijd conform internationale standaarden en bouw je aan een stevige MVO presence.
8. Publiceer een MVO verklaring
Een MVO verklaring toont waar je wilt staan. Een goede MVO verklaring laat zien op welke koers de directie aan het aansturen is. Dit instrument is een krachtig middel om intern en extern te communiceren dat je MVO actief bent of dat wilt zijn.
Conclusie
Er zijn heel veel verschillende manieren om de MVO presence van jouw organisatie te versterken. Pak de bovenstaande lijst erbij en identificeer welke kansen jij tot nu hebt laten liggen. Grijp die kans!
Comments