Als bedrijf maatschappelijk verantwoord ondernemen; het klinkt heel mooi. Realiteit is echter soms dat niet het bedrijf als geheel zo onderneemt, maar dat het is gefragmenteerd. In ons werk horen we bijvoorbeeld van medewerkers die MVO als extra taak op het bordje geschoven hebben gekregen en proberen zaken van de grond te krijgen, maar van de directie geen middelen krijgt. Of andersom, de directie wil stappen maken op MVO maar medewerkers houden liever hun oude werkwijze aan.
Wij geloven dat het van belang is dat alle medewerkers weten hoe het bedrijf maatschappelijk verantwoord ondernemen vorm wil geven en vervolgens daar ook aan kunnen en willen bijdragen. Maar op welke manier stimuleer je dat?
MVO werkgroep
Zoals gezegd is het belangrijk dat MVO niet als taak ligt bij één persoon of managementlaag. Geef geïnteresseerden uit verschillende afdelingen de kans om zich aan te melden voor een MVO werkgroep. De taken daarvan kunnen variëren van voorstellen bespreken, initiatieven opzetten, of juist evalueren. Elk lid weet wat er op zijn eigen afdeling speelt en kan zijn directe collega’s enthousiasmeren voor initiatieven.
Écht betrekken
Betrekken betekent mee laten doen. Organiseer verschillende vrijwilligersactiviteiten waarop men zich kan inschrijven. Toon op intranet wie er deze maand het zuinigst heeft gereden en daarmee een geschenk krijgt. Houd brainstormsessies hoe duurzaamheid in producten of dienstverlening verhoogd kan worden.
MVO onderwerp als boegbeeld
Medewerkers willen trots kunnen zijn op het bedrijf waar ze werken. Kies een MVO onderwerp waarmee je je als bedrijf profileert en communiceer dat zowel intern als naar buiten toe. Is jouw bedrijf bij uitstek een bedrijf waar men goede ontwikkelingsmogelijkheden krijgt aangeboden? Of zijn jullie pionier in jullie branche in het leveren van gerecyclede producten? Maak het tot de persoonlijke missie van elke medewerker!
Comments