Waarom moet ik beginnen met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)? Levert het wel wat op of kost het alleen maar geld? Zomaar wat vragen waar veel MKB-ers mee worstelen. Hieronder 6 redenen waarom je wel zou moeten beginnen aan MVO:
1. MVO levert geld op
Men leeft nog vaak in de veronderstelling dat MVO extra geld kost. Het tegendeel is waar. Eerder hebben wij in onze campagne ‘Geld verdienen met MVO’ al laten zien dat duurzaam ondernemen een prima verdienmodel kan zijn en ook laten verschillende onderzoeken zien dat er een positieve link is tussen MVO en winst. Deze winst bestaat deels uit kostenbesparingen maar ook door nieuwe omzet. Ondernemingen die meer doen aan MVO halen meer rendement uit hun bedrijf dan andere ondernemingen.
2. MVO draagt bij aan gemotiveerd personeel
MVO is steeds meer een middel om personeel aan te trekken, maar ook te behouden. Voor millennials is het MVO beleid medebepalend om te kiezen voor een bedrijf. Zo zien we dat grote, maar niet duurzame bedrijven niet langer meer de favoriete werkgever van studenten zijn en dat toptalent deze bedrijven steeds vaker links laten liggen om voor een duurzamere werkgever te werken. Maar ook de 55-plussers vinden het belangrijk dat de organisatie waarvoor ze werken goed bezig is.
3. MVO draagt bij aan tevreden klanten
Naast goede dienstverlening en het bieden van bijzondere klantervaringen is ook maatschappelijk verantwoord ondernemen een belangrijke factor om jezelf te onderscheiden. We zien dat consumenten zich wereldwijd persoonlijk verantwoordelijk voelen om sociale- en milieukwesties aan te pakken. Hierbij kiezen zij steeds vaker voor bedrijven die zich voor MVO inzetten en blijven zij deze bedrijven ook trouw.
4. MVO is goed voor de reputatie
De reputatie van een onderneming is een belangrijk goed en wordt gezien als een belangrijk competitief voordeel. MVO beïnvloedt simpelweg de reputatie van een organisatie, door te laten zien wat de toegevoegde waarde is van een onderneming op het gebied van MVO heeft dat een positief effect op het imago van de onderneming en verbetert het de reputatie.
5. Transparantie wordt verwacht (of zelfs geëist)
Los van het feit dat MVO veel voordelen oplevert, is er nog steeds een groep organisaties die niets of weinig doet aan MVO. Toch wordt steeds meer verwacht dat bedrijven open zijn over hoe zij maatschappelijk verantwoord ondernemen. Bedrijven worden daarom vanuit de overheid gestimuleerd om verslag uit te brengen over hun economische en sociale prestaties en wat zij doen op het gebied van milieu. Het helpt ondernemingen ook om verslag uit te brengen over MVO van hun bedrijf. Zo laten zij aan werknemers, klanten en opdrachtgevers zien dat ze serieuze en verantwoordelijke werkgevers en zakenpartners zijn.
6. MVO omdat het zo hoort
Veel organisaties doen aan MVO omdat het zo hoort of omdat dit al is ingebed in de bedrijfsstrategie. Ethische motieven spelen hierbij de voornaamste rol. We zien vaak dat MVO goed is ingebed bij familiebedrijven. Dit type bedrijf bekommert zich vaak al decennia lang over toekomstige generaties. Voor hun de ‘normaalste zaak van de wereld’, maar door het transparant te maken wordt het ook een ‘unique selling point’.
Toch is het voor veel bedrijven nog niet de normaalste zaak van de wereld. Eerder dit jaar is er dan ook een initiatiefnota ingediend die het kabinet een basis moet geven voor wetgeving voor MVO om misstanden tegen te gaan in de productieketen van bedrijven.
Ben jij overtuigd en wil je met jouw bedrijf starten met MVO? Of doe je als bedrijf al aan MVO maar wil je het beter vastleggen en transparant maken voor je stakeholders? Vraag dan een gratis TIM Start account aan van het MVO-Register of neem contact met ons op met vragen of voor meer informatie via info@mvo-register.nl.
Comments